Monday 9 May 2011

LUKISAN





LUKISAN

Pengetahuan awal yang di buat untuk meluahkan perasaan yang berbentuk imej dengan menggunakan media kering atau warna yang paling minimum.
-lukisan awal dijumpai di Zaman Batu
-orang dahulu melukis pada dinding gua seperti di Gua Niah Sarawak dan Gua Tambun, Perak.

lukisan Gua Niah

lukisan Gua Tambun


ALAT DAN BAHAN


WARNA PENSIL
contoh karya


KRAYON


contoh karya


ARANG/CAKUR
contoh karya


PASTEL
contoh karya


PEN TEKNIKAL
contoh karya


PENSIL

 contoh karya



 TEKNIK LUKISAN


TEKNIK GARISAN SELARI/HATCHING

Teknik ini biasanya di lukis menggunakan pen teknikal, pensil, warna pensil, dan krayon.



TEKNIK GARISAN SILANG - PANGKAH/CROSS HATCHING


 Teknik ini biasanya di lukis menggunakan pen teknikal, pensil, warna pensil, dan krayon.




TEKNIK TITIK

Teknik ini biasanya di lukis menggunakan pen teknikal, pensil dan warna pensil




TEKNIK GOSOK

teknik ini biasanya di lukis menggunakan pensil,warna pastel, krayon dan arang.




TEKNIK GARISAN TIDAK MENENTU

Teknik di lukis menggunakan pensil, pen, krayon. arang








No comments:

Post a Comment